آخرین مقالات
آنچه در این مقاله مطاله می کنید
پاره شدن زنجیر موتور سیکلت
آنچه در این مقاله مطاله می کنید

پاره شدن زنجیر موتور سیکلت

پاره شدن زنجیر موتور سیکلت از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای هر موتورسیکلتی به وجود بیاید. زنجیر چرخ از اجزای مهم موتور سیکلت می‌باشد که به عملکرد بهتر آن کمک می‌کند و نوعی قطعه انتقال نیرو در موتور سیکلت به حساب می‌آید.

که نیرو را به قسمت‌های دیگر انتقال می‌دهد. این قطعه بسیار آسیب پذیر می‌باشد و ممکن است که در اثر عوامل مختلف و اتفاقات، دچار پارگی شود و ما دقیقاً در این مقاله قصد داریم عواملی که می‌توانند پاره شدن زنجیر موتور سیکلت را به دنبال داشته باشند و راه‌های جلوگیری از این اتفاق را بررسی کنیم.

زنجیر موتور سیکلت چیست؟

قبل از اینکه به مشکل پاره شدن زنجیر موتور سیکلت بپردازیم، در ابتدا باید بررسی کنیم که اصلاً زنجیر موتور سیکلت چیست و ماهیت آن شامل چه مواردی می‌شود؟ چرخ‌های عقب موتور انرژی مورد نیاز برای حرکت را از زنجیر چرخ دریافت می‌کنند و زنجیر هم بسیار محکم می‌باشد و می‌تواند فرایند انتقال انرژی را به خوبی انجام دهد.

Motorcycle chain

اما با وجود این استحکام بالا می‌تواند در برخی از موارد دچار پارگی و خرابی نیز شود. به همین منظور به دارندگان موتور سیکلت پیشنهاد می‌کنیم که هر سه ماه یکبار حتماً جهت بررسی زنجیر موتور اقدام کنند.

در صورت پارگی زنجیر موتور سیکلت چه اتفاقاتی می‌افتد؟

وقتی که زنجیر موتور سیکلت سفت شود فشار بسیار زیادی به بندهای آن وارد خواهد شد و در نتیجه پارگی زنجیر اتفاق می‌افتد. بروز این مشکل می‌تواند حوادث خیلی بدی را به دنبال داشته باشد. زیرا با پارگی زنجیر انتقال نیرو به چرخ عقب قطع شده و قطع نیروی حرکتی باعث توقف کامل موتور سیکلت می‌شود.

علاوه بر آن این امکان وجود دارد که زنجیر پاره شده به دور چرخ عقب موتور بپیچد یا به چرخ دنده‌ها گیر کند و حتی لاستیک عقب را قفل کند و در نهایت تمام این اتفاقات باعث سر خوردن موتور سیکلت در جاده خواهند شد. علاوه بر سر خوردن موتور و مشکلاتی که برای موتور به وجود می‌آید، پاره شدن زنجیر موتور سیکلت می‌تواند باعث آسیب به سایر ماشین‌ها راننده‌ها و افراد حاضر در جاده شود.

در حالت پارگی زنجیر، موتور همچنان کار می‌کند. اما دیگر نمی‌توانید شتاب بگیرید زنجیر پاره شده به عقب پرتاب خواهد شد این مسئله برای راننده‌ای که پشت سر شما قرار دارد بسیار خطرناک است علاوه بر آن زنجیر چرخ پاره شده می‌تواند لاستیک خودرو یا شیشه جلوی اتومبیل عقب را هم منفجر کند.

وقتی که زنجیر چرخ پاره می‌شود چه اقداماتی باید انجام داد؟

وقتی که با پاره شدن زنجیر موتور سیکلت مواجه می‌شوید، باید به عوامل مختلفی دقت کنید. همه چیز بستگی به سرعت حرکت شما و واکنش زنجیر دارد. برای برخی از افراد حتی ممکن است که پارگی زنجیر از همان ابتدا ملموس نباشد و این افراد متوجه نشوند که زنجیرشان پاره شده است و در عین حال متعجب باشند که چرا قدرت موتور رفته رفته کاهش پیدا می‌کند.

هر زمان که مشاهده کردید موتور سیکلت علی رغم تلاش برای گرفتن شتاب میزان قدرت خود را از دست می‌دهد باید بدانید که زنجیر شما یا در آستانه پارگی است یا پاره شده است. در این موقعیت بهتر است که موتور را خاموش کرده و در یک گوشه پارک کنید تا ببینید دقیقاً چه اتفاقی افتاده است.

پارگی زنجیر موتور سیکلت

اگر زنجیر حین موتور سواری به پشت پای شما ضربه زده و به شما آسیب رسانده است، فورا موتور را پارک کنید و قبل از اینکه مجدداً سوار موتور شوید باید آسیب ناشی از برخورد زنجیر به پای خود را برطرف کنید.

اگر در رانندگی با سرعت پایین زنجیر شما پاره شود، به علت کاهش سرعت و کشیدن چرخ عقب بلافاصله متوجه پاره شدن زنجیر خواهید شد و در این شرایط می‌توانید موتور سیکلت خود را بهتر و با سرعت پایین‌تر کنترل کنید.

برخی از موتورسیکلت‌ها هنگام پاره شدن زنجیر موتور سیکلت تکان می‌خورند باید سعی کنید تا جایی که امکان دارد آن را صاف نگه داشته باشید و به دنبال یک مکان برای عقب نشینی باشید تا موتور خود را پارک کنید. علاوه بر آن می‌توانید کمی پاهای خود را بیرون نگه دارید تا وقتی که موتور سیکلت کنترل خود را از دست داد با پا آن را محکم متوقف کنید.

همچنین بخوانید: سرویس دوره‌ای موتور سیکلت

دلایل پاره شدن زنجیر موتور سیکلت

پاره شدن زنجیر موتور سیکلت ممکن است در اثر دلایل و عوامل مختلف رخ دهد که در ادامه به تفصیل هر کدام از این دلایل را بررسی خواهیم کرد:

عدم نگهداری صحیح

وقتی از موتور سیکلت درست نگهداری نکنید، زنجیر چرخ پاره خواهد شد. زیر با رعایت نکات نگهداری به هیچ عنوان این اتفاق نمی‌افتد.

استفاده از زنجیر چرخ بی‌کیفیت

استفاده از زنجیرهای بی‌کیفیت و نامرغوب و خریداری آن‌ها از فروشگاه‌های غیر معتبر می‌تواند عاملی برای پارگی و آسیب دیدگی آن‌ها باشد.

زنگ زدگی

در صورتی که زنجیر چرخ دچار زنگ زدگی خیلی زیاد شود، قطعاً در معرض پارگی قرار می‌گیرد. زیرا زنگ زدگی ناشی از عدم روانکاری درست می‌باشد و باعث ضعیف شدن زنجیر و در نهایت شکستن بند و پاره شدن زنجیر موتور سیکلت خواهد شد.

کشش اشتباه

کشش اشتباه به معنی شل یا سفت بودن زنجیر موتور سیکلت می‌باشد. در صورتی که زنجیر با چرخ دنده‌ها شل باشند، از تراز خارج می‌شوند، این موضوع باعث گیر کردن چرخ دنده‌ها خواهد شد.

کشش زنجیر موتور سیکلت

از طرف دیگر سفت بودن زنجیر هم باعث فشار به بندها شده و حلقه‌های ظریف بند را در معرض پارگی قرار می‌دهد. پس حتماً باید بدانید که برای جلوگیری از پاره شدن زنجیر موتور سیکلت باید تراز بودن آن را بررسی کنید تا دچار شلی بیش از حد یا کشش اشتباه نشود.

زنجیر موتور سیکلت

موتور سیکلت از لوازم کاربردی حمل و نقل به حساب می‌آید و دارای اجزا و قطعات مختلفی نیز هست. برای اینکه این اجزا و قطعات بتوانند عملکرد صحیح و درست داشته باشند، همگی باید از سلامت کامل برخوردار باشند تا در ارتباط با یکدیگر عمل کنند

در این میان زنجیر موتور از اهمیت بالایی برخوردار است و از جمله مشکلات مهمی که می‌تواند گریبانگیر زنجیر موتور شود پاره شدن زنجیر موتور سیکلت می‌باشد. فروشگاه لوازم موتور سیکلت آریا در این مقاله عوامل ایجاد کننده، راه‌های جلوگیری و مقابله با این مشکل را به شما عزیزان آموزش داد تا در صورت مواجهه با آن بهترین تصمیم را بگیرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X